Revmatologi

Inflammatoriske revmatiske sykdommer omfatter mangfoldige tilstander som påvirker ledd, bløtdeler/muskulatur og ryggsøyle.

Illustrasjonsbilde av reaumatisk behandling av håndDet kan dreie seg om leddgikt, psoriasisleddgikt, artrose(slitasje leddgikt), urinsyregikt eller evt. kalsium krystall artritt, Becterew og andre diagnoser.

Revmatiske sykdommer.

Disse sykdommene kan påvirke en rekke organsystem som nyrer, luftveier, mage-tarm, nervesystem og hud. Allmenntilstand blir da gjerne påvirket. Dette er alvorlige tilstander som kalles systemiske bindevevs sykdommer, slik som eksemplevis lupus, sclerodermi, Sjøgren’s syndrom med mer.

Vasculitt –tilstander er en undergruppe av disse.

Leddbetennelse kan også skyldes forbigående tilstand ( såkalt reaktiv artritt), som for eksempel reaksjon på tidligere ( 1-4 uker siden) gjennomgått infeksjon med bakterie eller virus.

Kronisk smertetilsatnd

Mange sliter med leddsmerter på grunn av kronisk smertetilstand– såkalt fibromyalgi. Revmatologer har beste kompetanse for å stille den diagnose og samtidig utelukke andre tilstander som kan være årsak til smertene.

Hos vår erfarne revmatolog Irina Midtgard får du grundige undersøkelser og oppfølging tilpasset dine behov. Som privat pasient trenger du ikke henvisning fra fastlege. Din fastlege får tilbakemelding etter konsultasjon (såkalt epikrise).

Irina Midtgard tar kun imot voksne personer over 20 år.

Timebooking:

Behandlinger hos Dr. Irina Midtgard kan bestilles her:  https://bestill.timma.no/omnklinikken

Ved eventuell spørmål kontakt via mail midtgardirinap@gmail.com, så svarer vi i løpet 1-2 virkedager.

Henvisinger fra helsepersonell kan også sendes elektronisk til Ortopedisk Medisin Nord