Fysioterapi er analysen av kropp, bevegelse og funskjon. Våre fysioterapeuterer har bred kunnskap om bevegelsessystemets oppbygning og funksjon og om hvordan fysiske, psykiske og sosiale faktorer påvirker vår helse.

Bilde av mann som får nakkemasageDen teoretisk grunnlaget for fagutdøvelsen fysioterapi er forankret i naturvitenskap, samfunnsvitenskap og humanistisk vitenskap. Fysioterapi er analysen av kropp, bevegelse og funskjon. Helsepersonel som er trent i fysioterapi blir kalt fysioterapeuter. Våre fysioterapeuter er autorisert helsepersonell og har et selvstendig vurderings- og behandlingsansvar i pasient-/klientsituasjoner.

Bred kunnskap om bevegelsesssystemet

Fysioterapeuter har bred kunnskap om bevegelsessystemets oppbygning og funksjon hos frisk og syk og om hvordan fysiske, psykiske og sosiale faktorer bidrar til helse og sykdom. De kan legge til rette for – og yte tjenester som bidrar til at individer og befolkningsgrupper utvikler, opprettholder og gjenvinner optimal bevegelses- og funksjonsevne gjennom livsløpet. Hensikten med fysioterapi er å optimalisere livskvalitet gjennom smertelindring og forbedre bevegelsespotensialet gjennom helsefremmende, forebyggende, behandlende og rehabiliterende/habiliterende virksomhet.

Fysioterapautiske tilltak

Valg av fysioterapeutiske tiltak er basert på en grundig fysioterapeutisk undersøkelse, en kritisk gjennomgang av forskningskunnskap og systematisert erfaringskunnskap om tiltakets virkninger, samt brukerens egne preferanser. Fysioterapeuter anvender kroppslige innfallsvinkler og en rekke metoder og tilnærminger for å stimulere til lærings- og endringsprosesser som kan bidra til best mulig funksjon.

Fysioterapeuten behandler smerter/problemer/symptomer som kommer fra muskler, nerver og ledd i hele kroppen, for eksempel: